Betaling met creditcard veranderd koopgedrag
Wetenschappers aan de University of Kansas en de University of South Carolina hebben onderzoek gedaan naar het koopgedrag van mensen bij de betaling met een creditcard. Daaruit blijkt dat de consument bij de aankoop met creditcard aan andere aspecten denkt dan bij de betaling in cash.
Consumenten denken bij de aankoop aan andere aspecten van het product wanneer met een creditcard wordt betaald. Onderzoek heeft uitgewezen dat de perceptie bij de aankoop van een product verschilt met het betalen in cash. Eerder werd al geconstateerd dat consumenten meer uitgeven bij de betaling via een creditcard.
"Wanneer met een creditcard wordt betaald, heeft de consument meer oog voor de voordelen die een product biedt," aldus de onderzoekers Promothesh Chatterjee en Randall Rose. "Wanneer er cash betaald wordt, gaat de aandacht daarentegen vooral naar de kosten - zowel financieel als niet-financieel - van het product." Opvallend is echter ook dat de consument al op jongere leeftijd mentale associaties leert leggen over creditcards en cash geld.
"Reclame voor creditcards wordt altijd gekoppeld aan begerenswaardige producten, levensstijl en onmiddellijke voldoening," stelden de Amerikaanse onderzoekers. "Cash geld wordt daarentegen steeds verbonden aan de pijn om te moeten betalen." Daarbij voegen de onderzoekers toe dat het betalen met een creditcard handig is, maar de consument niet aangemoedigd moet worden over zijn bestedingsbedrag na te denken. Het bestedingsbudget wordt vaak door marketeers beïnvloed, daarnaast ook de aard van de goederen en diensten die worden aangekocht.
Gepubliceerd op 21 november 2011 om 14:08 uur door de redactie.