Klant lastig gevallen over creditcardschuld
Een Engelse bank is door de rechter schuldig bevonden aan het martelen van een klant door deze herhaaldelijk lastig te vallen over diens creditcardschuld.
Klant wordt lastiggevallen over creditcardschuld.
De MBNA bank heeft een 51-jarige klant herhaaldelijk lastig gevallen met telefoontjes de schuld die hij in 2007 opbouwde met zijn creditcard. Door de hoge frequentie van de telefoontjes heeft een rechter besloten dat de schuld, van ruim 20.000 pond, werd kwijtgescholden.
De bank verklaard dat het geen zinvolle dialoog met haar klant heeft kunnen voeren. "We konden de redenen voor het niet betalen van de schuld niet achterhalen", aldus de bank. De klant vroeg de creditcard in 1998 aan. In 2007 kwam hij in de financiële problemen en liep zijn schuld flink op en stopte de man met het doen van aflossingen.
Volgens de rechter heeft MBNA verzuimd de man de voorwaarden die aan de creditcard verbonden waren, te verschaffen. "Naar mijn mening is de klant belaagd met telefoontjes om betalingen af te dwingen", aldus de rechter. "Deze telefoontjes waren een vorm van marteling vanwege de frequentie. Er is geen excuus voor gedrag waarvan de enige reden kan zijn het leven van de klant zo moeilijk mogelijk te maken."
De bank heeft eind vorig jaar al aangegeven beter om te zullen gaan met klanten die in financiële problemen komen.
Gepubliceerd op 7 maart 2011 om 10:46 uur door de redactie.