MasterCard ziet groei kerstverkopen VS terugvallen

In de Verenigde Staten zijn dit jaar de kerstverkopen met 0,7 procent hoger uitgevallen dan in 2011. Uit onderzoek van creditcardmaatschappij MasterCard blijkt dat de groei van kerstverkopen in de VS dit jaar sterk zijn teruggevallen.

Kerstverkopen in de VS vallen terug
Kerstverkopen in de VS vallen terug

Creditcardmaatschappij MasterCard heeft de resultaten voor kerstverkopen in de Verenigde Staten afgelopen week gepubliceerd. Daaruit blijkt dat deze dit jaar met 0,7 procent hoger uit zijn gevallen dan in 2011. Toch valt hiermee de groei van kerstverkopen in de VS sterk terug. Een jaar eerder bedroeg de omzetgroei namelijk nog 2 procent.

MasterCard verklaart deze cijfers door de dreigende belastingverhogingen per 1 januari, onderdeel van de zogenoemde fiscal cliff. Deze zouden drukken op de groei van kerstverkopen tussen 28 oktober en 24 december. Daarnaast zou ook de orkaan Sandy, die eind oktober over delen van de Amerikaans oostkust raasde, het kerstinkopenseizoen hebben verstoord. Eerder hadden analisten nog een ‘gezonde’ groei van 3 tot 4 procent verwacht.

Gepubliceerd op 31 december 2012 om 10:43 uur door de redactie.

Lees ook

Reageren