Phishing-aanvallen nemen opnieuw toe

Steeds vaker worden webwinkels getroffen door phishing-aanvallen. Tijdens de feestdagen vorig jaar werden financiële diensten en ecommerce het meest aangevallen. Vooral e-mailcampagnes om creditcardinformatie te achterhalen worden verzonden.

De phishing-aanvallen zijn afgelopen jaar opnieuw toegenomen. Per email worden creditcard-gegevens van consumenten ontfutseld. De meeste aanvallen gaan via e-mailcampagnes waarbij consumenten een mailtje krijgen met als vervalste afzender een (fictief) bedrijf dat de lezer wil verleiden tot het doorklikken naar een frauduleuze website, waar dan vertrouwelijke informatie als creditcard-nummers of een wachtwoord moet worden opgegeven.

“Zoals verwacht namen het aantal phishing-aanvallen alleen maar toe naarmate we in de tweede helft van 2011 de vakantieperiode en de daarbij behorende feestdagen naderen”, aldus Ihah Shrain, analist bij Anti-Phising Working Group. In de tweede helft van vorig jaar waren er 144,144 phishing-aanvallen, dat is een stijging van 1,9% ten opzichte van dezelfde periode in 2010.

In het laatste kwartaal van 2011 was er echter een veel grotere stijging ten opzichte van dezelfde periode in 2010. In een jaar tijd zijn namelijk het aantal phishing-aanvallen met 15,7% gestegen. De phising-emailtjes zijn niet door de webwinkels zelf verstuurd, en hebben meestal ook niet tot doel om de gegevens van die websites buit te maken. Meestal gaat het simpelweg om het verzamelen van creditcard-gegevens of wachtwoord- en emailcombinaties. Hackers hopen dan dat deze gegevens identiek worden gebruikt op websites als PayPal (betaaldienst).

Op Creditcard Shop vindt u waar u op moet letten bij het maken van online betalingen. Het is in ieder geval raadzaam om alleen te bestellen op websites met een SSL-certificaat, een slotje in de adresbalk of websites die beginnen met https:// in de adresregel.

Gepubliceerd op 2 juli 2012 om 8:36 uur door de redactie.

Reageren