Sociale netwerkers terughoudend met creditcardgegevens

Onderzoeksbureau Harris Interactive concludeert dat gebruikers van sociale netwerken niet happig zijn op het doorgeven van hun creditcardgegevens.

Harris Interactive en Digitas hebben onderzoek gedaan naar de bereidheid van consumenten om aankopen te doen op het sociale netwerk Facebook. Daaruit blijkt dat veel sociale netwerkers terughoudend zijn met het geven van hun creditcardgegevens. Veel Facebookers zijn echter wel bereid foto’s met andere te delen en hun vrienden op de hoogte te houden van hun recente activiteiten.

“De resultaten van het onderzoek geven aan dat retailers met activiteiten in sociale netwerken meer moeten doen dan alleen veiligheidsproblemen aan te pakken,” volgens het webmagazine BizReport. “Het onderzoek bracht aan het licht dat 55 procent van de consumenten zich niet comfortabel voelt met het doorgeven van creditcardgegevens in sociale netwerken. De resterende 45 procent gaf aan zich relatief comfortabel te voelen met het doorgeven van die gegevens.”

De hogere inkomens zouden volgens het onderzoek zich comfortabeler voelen met het doorgeven van hun creditcardgegevens dan de lagere inkomens. Tevens blijkt dat de leeftijdsgroep tussen achttien en vierenvijftig jaar 49% bereid is om gegevens bekend te maken. In het rapport wordt ook opgemerkt dat 74% van de gebruikers van sociale netwerken niet van plan is gebruik te maken van virtuele valuta zoals Facebook Credits.

Gepubliceerd op 15 februari 2012 om 10:39 uur door de redactie.

Reageren