Visa: consumentenuitgaven dalen verder
Uit de Visa Europa’s barometer blijkt dat de consumentenuitgaven in de gehele Europese Unie verder zijn gedaald in vergelijking met een jaar eerder. Over het tweede kwartaal van 2012 lagen de uitgaven 2,3% lager dan hetzelfde kwartaal in 2011.
De barometer van Visa voor de EU-consumentenuitgaven is gebaseerd op werkelijke uitgaven en liet ook over het tweede kwartaal van 2012 een daling zien. Deze daling volgt op de lichte daling van het eerste kwartaal, waarin de uitgaven daalden met 0,2%. Ondanks de algehele daling van de consumentenuitgaven binnen de EU, zijn er ook 14 landen waar op jaarbasis de uitgaven zijn toegenomen.
Waaronder ook Duitsland, de grootste economie van de EU, waar de consumentenuitgaven stegen met 0,4%. Daarnaast is ook Oost-Europa een brongebied met sterke groeicijfers. In Letland, Litouwen en Slovenië werden namelijk dubbele cijfers genoteerd ten opzichte van een jaar eerder. Voor de landen als Italië (-7,0%), Spanje (-3,8%) en het Verenigd Koninkrijk (-4,7%) waren de cijfers minder rooskleurig. In deze landen werd de verslechterende trend in consumentenuitgaven voortgezet.
“De consumentenuitgaven van Duitsland, de grootste economie van de EU, zijn over het tweede kwartaal gegroeid, terwijl er ook nog altijd een krachtige groei wordt genoteerd in een aantal Oost-Europese lidstaten,” aldus Philip Symes, Chief Financial Officer bij Visa Europa: “Dit bleek echter onvoldoende om de terugvallende uitgavenniveaus in een aantal grote economieën, zoals Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, te compenseren. De inkrimping van de consumentenuitgaven in de gehele EU die wij reeds over het eerste kwartaal hebben geconstateerd, is over het tweede kwartaal alleen maar versneld.”
Op basis van het onderzoek kan tevens geconcludeerd worden dat consumenten een toenemende voorkeur hebben voor betaalkaarten. In Europa wordt van elke 7 euro gemiddeld 1 euro uitgegeven met een Visa-product.
Gepubliceerd op 18 september 2012 om 10:17 uur door de redactie.